20 years of Excelence – exchange Tianjin No 1 High School – Fyrisskolan

Varje år sedan brukar vi besöka vår vänskola (Tianjin No.1 School) i Tianjin, ca 13 mil öster om Beijing i Kina. Vi brukar åka med 18 elever och två lärare. Utvärderingar av våra utbyten visar att utbytet är mycket uppskattat bland såväl elever som föräldrar.

Deltagare tar emot kineser i januari och reser till Kina i april

Fyrisskolans Kinautbyte:

Onsdagen den 28 mars reste aderton förväntansfulla elever, två lärare och en skolledare till Tianjin i Kina för att besöka vänskolan Tianjin no 1 High School. De kinesiska eleverna besökte Fyrisskolan i februari, så kontakterna och vänskapen var redan grundlagd. Tianjin är en stad med över tio miljoner invånare, en stor kontrast till Uppsala, som ändå är Sveriges fjärde största stad. Eleverna bodde hos värdfamiljer och fick ta del av den normala skoldagen, med lektioner, skolbespisning, morgonsamling och gymnastik. Kulturchockerna avlöste varandra, men var väldigt intressanta och roliga.

Under vistelsen fick vi tillfälle att besöka andra skolor i området, spännande lokala turistmål, samt – naturligtvis – Den Kinesiska Muren. Vädret passade på att visa alla sidor, och varierade från drygt trettio plusgrader till snö. Besöket avslutades med några dagar i Beijing innan det var dags att åka hem den 8 april.

Elever och lärare har lärt sig mycket av utbytet, och saknar sina nyfunna vänner i Mittens Rike. Fyrisskolans Kinautbyte är ett populärt utbyte som fungerar mycket bra. Det har femton år på nacken, och kommer säkerligen hålla på lika länge till, förhoppningsvis längre.

På ett kallt och blåsigt Himmelska fridens torg

Morgonsamling på sportfältet

Christer lämnar över Uppsala kommuns standar till den nya rektorn på No 1 School i Tianjin

Pekingopera-masker