BIOTEKNIK

Teknikvetenskap på Teknikprogrammet

elev snabbpipett.png

Teknik är inte bara maskiner och datorer. På den här profilen får du även fördjupa dig i livets processer och lära dig hur man använder bioteknik som ett verktyg. Du får bland annat analysera DNA och genmodifiera bakterier, något som kan användas för att ta fram nya läkemedel.
Profilen ger maximal behörighet till högre studier och du får det bästa från både teknik- och naturvetenskapsprogrammen.

TomasoElvi.JPGVad tycker eleverna?

Tomas och Elvi:

"Kurserna är intressanta, har hög kvalitet och vi är mycket nöjda säger Tomas och Elvi. Det bästa är att vi får labba mycket, man lär sig genom att jobba både teoretiskt och praktiskt. Vi får plugga det vi tycker är roligt helt enkelt."

Vad tycker lärarna?Gunnar.png

"Det jag uppskattar mest är våra nyfikna elever. Bioteknikprofilen är unik i Uppsala och här får eleverna det bästa från två världar. Alla klassiska naturvetenskapliga kurser (Bi/Fy/Ke) ingår plus att man läser teknikämnen och fördjupning i bioteknik. Utbildningen är perfekt för dig som vill bli t.ex. civilingenjör, biolog eller läkare."

Teknik+college+265.jpg

Fyrisskolans teknik- och naturvetenskapsprogram är certifierade inom Teknikcollege. Certifieringen innebär bland annat att du är garanterad att utöka antalet kurser med 300 poäng. Mer info...

Programrektor

Darko Krsek