Bosnien och Hercegovina

1 av 17

Bildspelet är från årets resa 2023.

Dagbok från förra gången:

Dag 1:

Efter en strulig start på resan, med 3h försening och byte av plan landade vi trötta men förväntansfulla i Sarajevo. Idag (söndag) började vi dagen med kanske den skevaste frukosten vi ätit någonsin. Brödet till frukosten var 10/10 men vi hade nog alla kunnat skippa den varma mjölken med havregryn i. Därefter så skulle vi möta upp guiden men det visade sig att det blivit missförstånd med tiden och vi fick istället fritid på förmiddagen och guidning på eftermiddagen. Vädret bjöd till en början på 22 grader och sol men vände snabbt till 15 grader och ösregn. Guiden var sjukt bra men regnet tog nog över sista timmen och ingen kom hem torr. Efter återhämtande på hotellrummet så vågade vi oss ut igen och möttes av stålande sol. Vi åt sedan en lyckad middag och kvällen avslutades med glass och glada miner! Imorrn får ni uppdatering av Lovisa och Narins dag! Puss och kram skumbanan från Johanna och Julia (Sa15a)

Dag 2: av Lovisa J och Narin

Dagen började med att vi köpte bröd till frukost. Pita är en slags paj som är ett måste att pröva när man besöker Bosnien.

Efter frukosten mötte vi upp med samma guide som vi hade igår, och han var AWESOME! Vi tog bussen mot vår första destination tunneln. Tunneln användes under kriget som passage där man fraktade varor samt människor till det ockuperade Sarajevo. Där fick vi bland annat se en kort film, och sedan gå i det kvarstående av tunneln.

Efter det så begav vi oss till en av världens vackraste övergivna platser: rodelbana som användes i vinter OS '84. På vägen tillbaka till centrum besökte vi en övergiven resturang. Marken den stod på sägs vara oturmark och ingen vill därför satsa pengar på den. Utsikten från restaurangen var underbar!

Väl tillbaka släpptes vi av vid Sarajevo City Center där hela gruppen åt lunch tillsammans på en mysig resturang. Efter det hade vi fritt då alla gick på varsitt håll.

På kvällen samlades alla och åt middag tillsammans. Vi åt på Sarajevos bästa cevapi resturang, vilket var väldigt gott. Dagen avslutades med att alla åt glass!

Imorgon uppdateras ni av Lovisa L och Mejra!

Dag 3:
Vi började dagen med att köpa frukost från "pekara" och begav oss sedan mot bussen som stod och väntade. Efter att ha åkt i två timmar gjorde vi ett snabbt stopp vid en bensinmack, där vi köpte lite snacks.
Därefter åkte vi vidare och efter ungefär en timme kom vi fram till en restaurang i Srebrenica, där vi åt lunch.
När vi ätit klart begav vi oss mot Potocari för att besöka begravningsplatsen och minnescentret. Här fick vi träffa två personer som drabbades av kriget och de berättade om sina upplevelser. Det var väldigt intressant, lärorikt och väckte många känslor.
Vi fick även se en film, många rörande bilder och tillhörigheter från de döda.
Själva begravningsplatsen var full av vita gravstenar och namnen på de omkomna. Antalet uppskattade offer i Srebrenica massakern är omkring 8372 personer.
När besöket var avslutat satte vi oss återigen på bussen och åkte vidare till Tuzla som ligger cirka två timmar bort. Väl i Tuzla checkade vi in på hotellet, lämnade bagaget och gick ut för att äta mat.
Detta var en väldigt intressant, men samtidigt sorglig dag. Imorgon fortsätter våran resa, Moa och Linnea uppdaterar er då.
Dag 4:
Vi vaknade upp i Tuzla klockan halv 8. Efter en god frukost åkte vi med bussen i spöregn till MPI. Det är stället där de tar emot skeletten och förvarar dem från främst Srebrenica där massa massakrer mot bosniaker skedde. De undersöker skeletten och tar prover av benen som skickas till ett identifieringslabb antingen i Tuzla eller Sarajevo. Även så kallad ICMP. Där tas proverna emot och identifieringen av den döda personen sker där. Dem är ett av de bästa i världen på att identifiera döda människor och arbetar även med fall från olika ställen i världen, främst fokuserar de på de saknade människorna i Bosnien. De samarbetar med missing people.  Därefter åt vi lunch på ett köpcentrum och åkte sedan vidare till Jajce. Bussresan tog 5 timmar och vi gjorde även 2 stopp på vägen. När vi väl kom fram till Jajce klockan 19 mötte vi en lärare från skolan i Jajce. Hans vänner skjutsade oss upp för en brant, krokig och liten skogsväg till Bergsvandringshuset vi nu ska bo i. Mot kvällen packade vi upp, bäddade sängarna och åt god hemlagad mat. Imorgon så kommer Nerma och Sara prata om våra intervjuer med eleverna på skolan så nu ska fixa frågor till dem.
/Moa & Linnea
Dag 5:
När vi vaknade på morgonen så blev vi serverade en väldigt god frukost gjorda av några elever i årskurs två. Sedan när vi var färdig-fixade så blev vi skjutsade i turer ner till skolan i Jajce. Då i skolan så fick vi följa med på en Engelska lektion som några av eleverna hade, lektionen var bara en halvtimme vilket vi tyckte var väldigt ovanligt då våra lektioner är oftast över en timme långa. Efter så interjuvade vi några av eleverna där, frågor som hur kriget påverkade dom och deras ftamtidsdrömmar, deras åsikter om elever med andra etniska bakgrunder samt andra frågor. Vid lunchtid så fick vi mat av de elever som går resturang linjen, vi åt en traditionell bosnisk soppa som var utsökt. Sedan så gick vi ner till staden och gick en rundtur i byggnader från medeltiden samt besöka katakomberna från denna tid. När vi var klara med det så besökte vi det vackra vattenfallet i Jajce där många fina bilder blev tagna på både vattenfallet och hemlösa hundar. Vi fick komma in på Tito-museet där en gång Jugoslavien bildades. Vi hade en paus på 2 timmar efter det. Många gick runt på stan och shoppade medans några fastnade på ett café där det fanns gratis wi-fi. 2 timmar senare åt vi på en restaurang som serverade mycket god bosnisk mat. Nu sitter vi här i den mysiga stugan och äter vårat godis samt lagar äppelpaj.
Skriven av Lotus och Nerma

Dag 6
Vi började dagen med frukost (fattiga riddare) som lagades av några tjejer i 2:an. Efter det åkte vi till skolan i tre omgångar så att alla 20 skulle få plats. Det blev lite struligt när vi väl kommit till skolan, ingen visste vart vi skulle vara så vi väntade i entrén i ca 1h 20 min. När vi väl kom in på en lektion var det en "företagets ekonomi" klass. Läraren chockade oss när hon började prata svenska med oss. Efter en liten inledning fick vi konversera med eleverna, fråga lite om vårt bosniska projekt och småprata lite.

Efter lektionen blev vi bjudna på lunch av eleverna, och de fick själva en äppelpaj som tack!

Väl efter lunch gick vi till den högsta punkten i Jajce, en medeltida borg med utsikt över större delen av staden. Efter det fick vi fritid, många satte sig då på caféer och köpte kaffe eller nått smaskigt.

Sedan for vi tillbaka till huset, vissa åkte förbi vattenkvarnarna på vägen. På kvällen några timmar senare 7ick vi möjlighet att gå på en konsert, med en fantastisk kör, gitarrist och trummis.

Imorgon ska vi upp tidigt igen så god natt! /saga & Tuva

Dag 7:
Idag är det vår sista dag i både Jajce och Bosnien och det är blandade känslor i gruppen. Tror alla kommer sakna Bosnien men vi har nog alla lite hemlängtan! Vi vaknade upp klockan 7 för att äta frukost och efter det packade vi det sista i resväskan och fixade till lite i huset. Efter en bussresa på 3 timmar var vi framme i huvudstaden Sarajevo för att spendera vår sista dag där. Sarajevo bjöd på soligt väder vilket var välbehövligt eftersom det har varit mycket regn under hela resan. När vi kom fram till Sarajevo lämnade vi in våra resväskor så att vi kunde gå fritt på stan! Gruppen splittrades och vi åkte till Melisas mormor för att äta lunch där! Efter några timmar hos Melisas mormor åkte vi taxi tillbaka till stan för att spendera några timmar med shopping. Halv sex var det samling vid Baščaršija och det var dags för middag. Vi åt på en riktigt mysig resturang och fick flera olika bosniska rätter serverat! Mätta och belåtna begav vi oss mot flygplatsen efter en helt fantastisk resa. Kvart i nio lyfte planet och vi kom fram till Arlanda runt halv 1. En vecka i Bosnien gick otroligt fort och detta är en resa vi alltid kommer minnas. Vi har lärt oss så otroligt mycket om Bosnien och upplevt saker som vi annars inte skulle få uppleva. Hoppas ni tyckt om vår dagbok under hela resan!

/Agnes och Melisa

Från resan 2015:

Den 15 september åkte vi, drygt 20 elever och fyra personal från Fyrisskolan, för fjärde gången till ett soligt och varmt Sarajevo i Bosnien Hercegovina. Innan vi åker hem nio dagar senare har vi tillsammans besökt Sarajevo, Srebrenica, Tuzla och Jajce där vår vänskola Srednja Strukovna Skola ligger. Målet med resan är att eleverna ska få använda sina teoretiska kunskaper om krig, fred, försoning, religion, historia med mera i praktiska handlingar genom att vi besöker ett land som relativt nyligen upplevt ett krig och ett folkmord. Fältresan görs varannat år i åk 2 och 3 på Samhällsvetenskapligt program (profil Global Klass)

Reseblogg:

Dag 1: Stadsvandringen i Sarajevo: Vi fick se så mycket av denna fantastiska stad och något som var otroligt att se var så många religiösa byggnader på en och samma plats och samtidigt få se hur bra alla människor kommer överens. Detta fick mig att tänka på våra klasser och de olika kulturerna som finns bland oss. Staden förde även gruppen närmare varandra. På kvällen anlände en grupp från vår bosniska vänskola och vi umgicks med dem.

Dag 2: Andra dagen i Sarajevo fick vi besöka det som på bosniska kallas Tunel Spasa. Detta är en tunnel som grävdes under kriget för att kunna få in och ut varor, livsmedel etc. till och från staden som var under belägring av serbiska styrkor.

Några kommentarer från besöket var:
"Besöket i tunnlarna påminde mig om när vi var i Gaza och vi fick smita ut genom en tunnel."

" Krig är väldigt okänt för mig eftersom jag är uppväxt i Sverige men man fick bättre förståelse för hur det är att leva i krig när man såg hur folk hade det."

På lunchen gick vi till ett ställe som heter Zeljo där fick vi Cevapi med bröd lök och kajmak, som liknar ost till smaken. Det är Bosniens nationalrätt och jag älskar det

På eftermiddagen strosade vi fritt i Sarajevo och badade i hotellets pool tillsammans med de bosniska eleverna.

Dag 3: besök vid Potocari/Srebrenica.

Detta var det besök som tog mest på mig känslomässigt. Här finns inte bara gravar och minnesplatser utan även bevis för hur extremt och inhumant folkmordet i Srebrenica var. Jag hade svårt innan detta besök att inse hur fel allt hade gått både från FN och resten av omvärlden. Befolkningen lämnades med falskt hopp om att hjälp var på väg. Det var svårt att hålla tårarna inne när jag själv försökte sätta mig i situationen av att vara hotad för något som inte påverkar andra på något sätt. Att man som människa kan hata någon så mycket att man är villig inte bara förnedra personerna utan även ta deras liv. Vissa hölls vid liv endast för att bära sina egna till massgravar för att sedan skjutas. Jag hoppas att inget liknande ska hända. Det får inte hända igen!

"Då guiden berättade att han var en överlevare fick jag bita ihop för att inte börja gråta."

"Han berättade att han var tvungen att separeras från sin familj vilket var väldigt berörande att höra."

"Det här studiebesöket lämnade en verkligen med många tankar om människan och krig."

"Vem är jag att sitta uppe i Sverige och klaga över skitsaker liksom? Perspektiv. Jag och alla andra insåg nog då hur världen kan vara. Och vi har makten att försöka påverka den."

"Detta är något jag aldrig kommer att glömma."

På kvällen åkte vi vidare till Tuzla där vi tog in på ett ganska skruttigt hotell.

Dag 4: ICMP - International Commission of Missing Persons.

Vi besökte ICMP där de förvarar ben/skelett från människor de hittat i massgravar eller på andra ställen, som till exempel i skogen. Det var väldigt intressant att höra hur hon som jobbade där beskrev hur processen att identifiera går till. Det var svårt att ta in att det var riktiga skelett och personliga tillhörigheter som fanns i rummet. Det var även svårt att ta in hur många kroppar som ännu inte blivit identifierade och hur många familjer som än idag inte fått något svar. Jag blev imponerad av deras komplicerade arbete på ICMP.

I 38 gradig värme gick vi på en kort stadsvandring i Tuzla. Vi avslutade besöket med ett välbehövligt bad i de Pannoniska sjöarna. Därefter väntade en lång och varm busstur till Jajce.

Dag 5: en lugn dag på campingen där vi bor. Vi började dagen med en båttur på den spegelblanka sjön. Efter lunch (forell) hade vi fritid, vissa badade andra spelade tennis, fotboll eller bara tog det lugnt. Vid fem kom 18 stycken från den bosniska skolan, lärare och elever, och vi grillade tillsammans.