Lyckad astronautdag på Fyris 23/9

Fyrisskolan är en av de utvalda skolorna och NA14A är värdklass!

Lyckad astronautdag på Fyris!

Se artikel i UNT

Det är den svenske astronauten Christer Fuglesang som bjudit in sina astronautkollegor i Association of Space Explorers, ASE, till Stockholm.En återkommande programpunkt under ASE-kongresserna är att en dag avsätts till att möta allmänheten, denna gång bland annat i en föreläsning på Kulturhuset i Stockholm. Dessutom får 35 gymnasieskolor runt om i Mälardalen besök av astronauter.

– Vi vet att astronauter är goda inspiratörer och det vill vi använda till att öka intresset för naturvetenskap och teknik, särskilt bland unga. På Rymdstyrelsen har vi ett pågående arbete där Christer Fuglesang besöker elever i årskurs åtta i hela Sverige, från norr till söder. Nu har vi valt att rikta in oss på gymnasiets naturvetenskapliga program och gensvaret har varit mycket positiv.  Förväntan är stor hos både elever och lärare, säger Olle Norberg, generaldirektör för Rymdstyrelsen.

Varje år arrangerar ASE en så kallad Planetary Congress, den årliga astronautkonferensen. Förra året var den i Peking, i år äger den rum i Stockholm mellan den 20 – 27 september under ledning av Christer Fuglesang och KTH. Cirka 100 astronauter från hela världen deltar. I Sverige är de första dagarna förlagda till Stockholm, därefter besöker astronauterna Linköping. Veckan avslutas i Växjö. Temat i år är Inspired by Space.

Det är den 28:e ASE-kongressen som arrangeras. Mötet syftar till att dela erfarenheter och ta del av den senaste rymdforskningen astronauter emellan men också tillsammans med studenter och forskare i respektive värdland.

ASEs hemsida

1 september 2015