Klimatavtalet påskrivet!

Efter intensiva och utdragna förhandlingar är nu äntligen Fyrisöverenskommelsen i hamn.

Avtalet är påskrivet, det ljust ut för världen! Fyrisskolans elever har gjort ett fantastiskt arbete!

Fyrisöverenskommelsen (PDF, 85 KB)

Film från mötet

UNT var där när "Parismöte flyttade in i UKK"

Skolvärlden skriver om klimattoppmötet

Alla delegater från Ek14A och Ek14B

Förberedelser innan klimatrollspelet:

Björn Sigurdsson berättade om Uppsalas långsiktiga klimatstrategi den 1 december

Uppsala kommuns miljöstrateg Björn Sigurdsson berättade på tisdagen för EK14A och EK14B om Uppsalas långsiktiga klimatstrategi. Bl.a. berättade han att Fyrisskolans tak skall få stora solcellspaneler inom kort och att CO2-utsläppen från kommunen skall vara nere på noll år 2050

Gunilla Janmark Veldhuis höll workshops i kommunikation och förhandling den 26 november

Organisationskonsult Gunilla Janmark Veldhuis

Göran Felldin föreläste om grön teknik den 19 november

Göran Felldin som sitter i styrelsen för företaget Runway Safe som har utvecklar grön teknik

Lovisa Källmark föreläste om grön ekonomi och ekonomiska styrmedel den 12 november.

Lovisa är assisterande programchef miljö och klimat på den gröna tankesmedjan
FORES ( Forum för reformer och entreprenörskap).

Frågeställningen inför föreläsningen var hur och vilka ekonomiska styrmedel som  kan användas i omställningen till ett  samhälle med sänkta CO2-utsläpp och  som gör det möjligt att nå 2-gradersmålet.

Mia Nordström föreläste om Vattenfall och hållbarhet den 5/11

Mia Nordström, Vattenfall, Chef för den regionala utvecklingen i Mälardalen. Hon pratade om Vattenfall och hållbarhet.

Mikael Höök föreläste om Globala Fossila energisystem den 15/10

Mikael är universitetslektor på institutionen för geovetenskaper och forskar på Globala energisystem främst om fossila bränslen fokuserat på kol och olja, men även kring tillgång på andra naturresurser som uran, litium och förnybara energislag.

1 december 2015